انقلاب اسلامی ایران با محوریت فنآوری و جهش علمی

انقلاب اسلامی ایران با محوریت فنآوری و جهش علمی

رییس پارك علمی و فنآوری استان گیلان در این میزگرد با اشاره به جهش های بزرگ انجام گرفته در حوزه علمی كشور در سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی، آن را یكی از دستاوردهای مهم و ارزشمند این انقلاب در كنار سایر دستآوردها عنوان كرد.

دكتر 'مجید متقی طلب' افزود: در طول تاریخ، مسلمانان نقش بسیار حیاتی در حوزه گسترش دانش و فنآوری داشته اند و در واقع اگر اسلام و مسلمین نبودند، ما شاهد جریان علمی كه اكنون با آن روبرو هستیم، نبودیم.

وی ادامه داد: با توجه به آموزه های دینی و اهمیتی كه برای كسب علم و دانش بر آن تاكید شده، انقلاب اسلامی ایران هم با هدف دستیابی به علوم مبتنی بر ارزش های دینی و علمی به پیروزی رسید.

وی اظهار كرد: امام راحل و سایر بزرگان انقلاب، پیوسته بر این امر تاكید داشتند كه برای توسعه دستاوردهای انقلاب اسلامی راهی جز حركت بر مدار علم و فنآوری نداریم و این نقشه راهی كه ترسیم شد، برای ما یك پیام داشت كه در كنار بحث پیشرفت های اقتصادی ، فرهنگی و اعتقادی باید به موضوعات علمی نیز توجهی ویژه شود.

به گفته این استاد دانشگاه؛ از نمونه های بارز توجه به اهمیت علم و فنآوری بعد از انقلاب، شمار كثیر داوطلبان ورود به مراكز آموزش عالی و تحصیلات تكمیلی است.

وی یادآور شد: قبل از انقلاب، مجبور بودیم برای تامین نیازهای متخصصین افرادی را برای ادامه تحصیل به خارج از كشور بفرستیم و یا متخصصین خارجی را در داخل به كار بگیریم اما به بركت انقلاب اسلامی و با توجه به برنامه ریزی های انجام شده، امروز در حوزه آموزش به خودكفایی رسیده ایم.

رییس پارك علمی و فنآوری استان گیلان با اشاره به انجام پژوهش های علمی در كشور و دستاوردهای این حوزه علمی پس از پیروزی انقلاب گفت: تا پیش از انقلاب ، شمار مقالات علمی به چاپ رسیده از سوی استادان دانشگاهی ما حدود 150 مقاله بود اما این رقم تنها در سال 2012 به بیش از 17هزار عنوان مقاله علمی در مجلات معتبر علمی دنیا رسیده است.

وی تاكید كرد: در حوزه پژوهش، ایران اسلامی امروز در ردیف كشورهای صاحب نام است و با توجه به رشدی كه داشته ایم، جزو كشورهای سرآمد هستیم.

دبیر دانشگاه آزاد اسلامی منطقه 17 كشور نیز در خصوص دستاوردهای علمی انقلاب اسلامی ایران در سی و چهار سال گذشته بیان كرد: قبل از انقلاب، علم تنها در انحصار چند كشور دنیا بود و از نظر زیر ساخت ها نیز وضعیت ایران مطلوب نبود.

دكتر 'علیرضا اقدامی معافی' افزود: در عرصه علمی واقعاً تحولات خوبی پس از پیروزی انقلاب صورت گرفته و اگر تنها به حوزه دانشگاه بنگریم، سه هدف آموزش، پژوهش و فنآوری در این سال ها دستاوردهای مطلوبی داشته است.

وی یادآور شد: در برنامه ریزی برای فراهم سازی زیر ساخت های آموزشی در كشور، امروز به نقطه ای رسیده ایم كه دیگر نیازی برای اعزام دانشجو به خارج نیست و ظرفیت های تربیت نیروی انسانی در داخل فراهم است.

به گفته اقدامی؛ دانشگاه آزاد در كنار دیگر مراكز آموزش عالی، موقعیت های بی بدیلی برای تحصیل فرزندان این مرز و بوم فراهم كرده اند تا نیازهای علمی و پژوهشی كشور در داخل تامین شود.





:: برچسب‌ها: فناوری , جهش علمی ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : م.سرخابی
تاریخ : یک شنبه 5 ارديبهشت 1395
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: